Statut
Polskiego Towarzystwa Mariologicznego
Tekst nieobowiązujący. Tu znajdziesz obowiązujący tekst Statutu.
ROZDZIAŁ I
Postanowienia ogólne
- Polskie Towarzystwo Mariologiczne, zwane w dalszych postanowieniach statutu Towarzystwem, jest publicznym stowarzyszeniem wiernych erygowanym przez Konferencję Episkopatu Polski (kan. 298 § 1, kan. 301 i 312 KPK).
- Towarzystwo podlega zwierzchniej władzy Konferencji Episkopatu Polski (kan. 315 w zw. z kan. 312 § 1 pkt. 2 KPK), do której należy prawo zatwierdzania Przewodniczącego Towarzystwa, zgodnie z kan. 317 § 1 KPK.
Towarzystwo posiada osobowość prawną w Rzeczypospolitej Polskiej.
Towarzystwo ma zasięg ponaddiecezjalny, terenem jego działania jest obszar Rzeczypospolitej Polskiej.
Siedziba Towarzystwa mieści się w Częstochowie przy ul. Św. Barbary 41.
Dla realizacji swoich celów statutowych Towarzystwo może nawiązywać współpracę z innymi organizacjami o podobnych celach – krajowymi i zagranicznymi.
Towarzystwo używa pieczęci i odznak według ustalonych wzorów.
ROZDZIAŁ II
Cele i środki działania
Cele Towarzystwa są następujące:
- działalność naukowa na rzecz rozwoju mariologii,
- popularyzacja wiedzy mariologicznej,
- działalność na rzecz należytego kształtowania duchowości i kultu maryjnego.
Towarzystwo realizuje cele statutowe przez:
- organizowanie kongresów i sympozjów krajowych i międzynarodowych,
- organizowanie spotkań studyjnych i formacyjnych,
- działalność wydawniczą.
ROZDZIAŁ III
Członkowie Towarzystwa
Towarzystwo zrzesza:
- członków zwyczajnych,
- członków korespondentów,
- członków honorowych.
Członkiem zwyczajnym może zostać każda osoba fizyczna, duchowna lub świecka, dająca gwarancję realizacji jego celów statutowych, zgodnie z przyjętymi regulaminami i uchwałami władz Towarzystwa. Członek zwyczajny uczestniczy w sposób stały w pracach Towarzystwa.
Członkiem korespondentem może być osoba duchowna lub świecka dająca gwarancję realizacji celów statutowych Towarzystwa, zgodnie z przyjętymi regulaminami i uchwałami jego władz, która jednak nie uczestniczy w sposób stały w jego pracach.
- Członkiem honorowym może zostać osoba szczególnie zasłużona dla rozwoju Towarzystwa.
- Godność członka honorowego nadaje Zebranie Plenarne na wniosek Zarządu.
- Członek zwyczajny ma prawo:
- Członkowie korespondenci i członkowie honorowi korzystają z praw przysługujących członkom zwyczajnym z wyjątkiem określonych w ust. 1, p. a.
Członek zwyczajny ma obowiązek:
- brać czynny udział w działalności Towarzystwa,
- przestrzegać postanowień statutu, regulaminów i uchwał władz Towarzystwa,
- regularnie opłacać składki członkowskie.
-
Przynależność do Towarzystwa ustaje w razie:
- dobrowolnego wystąpienia zgłoszonego na piśmie Zarządowi,
- skreślenia z listy członków z powodu zalegania w opłacaniu składek członkowskich lub uchylania się od pracy w Towarzystwie,
- wykluczenia z Towarzystwa.
- Uchwały o skreśleniu lub wykluczeniu członka podejmuje Zarząd.
- Od uchwały o skreśleniu przysługuje odwołanie do Zebrania Plenarnego w terminie 30 dni od daty doręczenia uchwały na piśmie. Uchwała Zebrania Plenarnego w sprawie odwołania jest ostateczna.
ROZDZIAŁ IV
Władze Towarzystwa
Władzami Towarzystwa są:
- Zebranie Plenarne,
- Zarząd,
- Komisja Rewizyjna.
- Zebranie Plenarne jest najwyższą władzą Towarzystwa.
- Uczestnikiem Zebrania Plenarnego z głosem decydującym jest każdy członek zwyczajny.
-
Do kompetencji Zebrania Plenarnego należy:
- ustalanie kierunków działalności Towarzystwa,
- rozpatrywanie sprawozdań z działalności Zarządu i Komisji Rewizyjnej,
- rozpatrywanie wniosków Zarządu, Komisji Rewizyjnej oraz uczestników Zebrania Plenarnego,
- wybór Zarządu, w tym: przewodniczącego, wiceprzewodniczącego, sekretarza i skarbnika oraz Komisji Rewizyjnej,
- udzielanie lub odmowa udzielenia absolutorium Zarządowi na wniosek Komisji Rewizyjnej,
- rozpatrywanie odwołań w sprawach członkowskich,
- wnioskowanie dotyczące zmian w statucie,
- podejmowanie uchwał w innych sprawach wymagających rozstrzygnięcia przez Zebranie Plenarne.
- O terminie, miejscu i porządku obrad Zebrania Plenarnego Zarząd zawiadamia członków zwyczajnych co najmniej na 21 dni przed rozpoczęciem obrad.
- Zebranie Plenarne może podejmować uchwały przy obecności większości osób uprawnionych do głosowania.
- Zebranie Plenarne sprawozdawcze Zarząd zwołuje raz na rok, a sprawozdawczo-wyborcze – co trzy lata.
-
Nadzwyczajne Zebranie Plenarne może być zwołane:
- z inicjatywy Zarządu,
- na wniosek Komisji Rewizyjnej,
- na pisemny wniosek co najmniej 1/4 liczby członków zwyczajnych.
- Nadzwyczajne Zebranie Plenarne powinno odbyć się w ciągu 30 dni od daty złożenia wniosku i powinno obradować nad sprawami dla których zostało zwołane.
- Wybory do Zarządu i Komisji Rewizyjnej odbywają się w głosowaniu tajnym według procedury przewidzianej w kan. 119 p. 1 KPK.
- Kadencja Zarządu i Komisji Rewizyjnej trwa trzy lata.
- Zarząd i Komisja Rewizyjna w trakcie kadencji, w przypadku zmniejszenia ich składu, mają prawo uzupełnienia swego grona o nowych członków. Liczba dołączonych członków danej władzy nie może przekroczyć 1/3 liczby członków pochodzących z wyboru.
- Odwołania Zarządu i Komisji Rewizyjnej w trybie nadzwyczajnym może dokonać Zebranie Plenarne na pisemny wniosek bezwzględnej większości swoich członków.
Uchwały władz Towarzystwa zapadają bezwzględną większością głosów przy obecności większości osób uprawnionych do głosowania, z wyjątkiem spraw inaczej uregulowanych w statucie. W razie równości głosów decyduje głos przewodniczącego zebrania (kan. 119 p. 2 KPK).
- Pracami Towarzystwa między Zebraniami Plenarnymi kieruje Zarząd.
- W skład Zarządu wchodzą: Przewodniczący, Wiceprzewodniczący, Sekretarz, Skarbnik oraz 4-6 członków wybranych przez Zebranie Plenarne na kadencję trzyletnią. Każdy z członków może być ponownie wybrany tylko na dwie kolejne kadencje.
- Posiedzenia Zarządu odbywają się w miarę potrzeb, jednak nie rzadziej niż raz na trzy miesiące.
- Organizację i tryb pracy Zarządu określa regulamin uchwalony przez Zarząd.
Przewodniczący Towarzystwa:
- jest jego prawnym reprezentantem,
- przewodniczy Zebraniu Plenarnemu,
- zwołuje zebrania Zarządu i przewodniczy im,
- troszczy się o kontakty zewnętrzne Towarzystwa. Podczas nieobecności Przewodniczącego zastępuje go Wiceprzewodniczący.
Sekretarz sporządza protokoły zebrań, prowadzi korespondencję i archiwum Towarzystwa.
Skarbnik zajmuje się sprawami finansowymi, majątkowymi i gospodarczymi Towarzystwa w zależności od Zarządu i pod kontrolą Komisji Rewizyjnej.
W sprawach finansowych Towarzystwo reprezentuje Przewodniczący lub Wiceprzewodniczący i Skarbnik.
-
Do zadań i kompetencji Zarządu należy:
- realizowanie celów Towarzystwa,
- realizowanie uchwał i wytycznych Zebrania Plenarnego,
- składanie sprawozdań ze swej działalności podczas obrad Zebrania Plenarnego,
- uchwalanie rocznego planu pracy i budżetu oraz czuwanie nad ich realizacją,
- zarządzanie majątkiem i funduszami,
- powoływanie komisji, sekcji i innych wyspecjalizowanych komórek,
- rozstrzyganie sporów pomiędzy członkami oraz rozpatrywanie spraw dotyczących nieprzestrzegania statutu, regulaminów i uchwał władz Towarzystwa,
- ustalanie wpisowego i wysokości składek członkowskich,
- przyjmowanie członków zwyczajnych i członków korespondentów,
- wnioskowanie o nadanie godności członka honorowego,
- zwoływanie Zebrań Plenarnych,
- reprezentowanie Towarzystwa na zewnątrz.
-
Zarząd może orzekać następujące kary:
- upomnienie,
- zawieszenie w prawach członka Towarzystwa,
- wykluczenie z Towarzystwa.
- Od kary orzeczonej przez Zarząd przysługuje odwołanie do Zebrania Plenarnego w terminie 30 dni od daty doręczenia orzeczenia na piśmie. Uchwała Zebrania Plenarnego rozstrzyga sprawę ostatecznie.
- Komisja Rewizyjna składa się z trzech do pięciu osób, które ze swego grona wyłaniają Przewodniczącego.
-
Do kompetencji Komisji Rewizyjnej należy:
- kontrola przynajmniej raz w roku działalności Towarzystwa, w tym jego spraw finansowych i opłacania składek,
- składanie sprawozdania ze swej działalności na Zebraniu Plenarnym oraz występowanie z wnioskiem w sprawie udzielenia lub nie udzielenia absolutorium dla Zarządu,
- przedstawianie Zarządowi uwag i wniosków wynikających z kontroli, a w razie potrzeby żądanie wyjaśnień,
- uchwalanie regulaminu pracy Komisji.
- Członkowie Komisji mogą brać udział w posiedzeniach Zarządu z głosem doradczym.
- Komisja Rewizyjna może korzystać z ekspertyz i opinii specjalistów spoza Towarzystwa w przedmiocie swoich czynności.
ROZDZIAŁ V
Majątek Towarzystwa
- Towarzystwo ma prawo nabywania, posiadania i rozporządzania majątkiem ruchomym, nieruchomym i funduszami – zgodnie ze statutem, obowiązującym prawem kościelnym i państwowym.
-
Fundusze Towarzystwa pochodzą z:
- opłaty wpisowej i składek członkowskich,
- zapisów i darowizn,
- dotacji i subwencji,
- wpływów z działalności statutowej,
- z akcji zbiórkowych,
- z działalności gospodarczej prowadzonej zgodnie z obowiązującym prawem.
ROZDZIAŁ VI
Przepisy końcowe
Statut Towarzystwa, jego zmiana lub uzupełnienie wymaga aprobaty Konferencji Episkopatu Polski (kan. 314 w zw. z kan. 312. § 1 p. 2 KPK).
Prawo zawieszenia działalności Towarzystwa lub jego rozwiązania należy do kompetencji Konferencji Episkopatu Polski, która może to uczynić z własnej inicjatywy lub na wniosek Zebrania Plenarnego przedstawiony przez Zarząd.
W przypadku rozwiązania Towarzystwa pozostały po nim majątek staje się własnością Konferencji Episkopatu Polski, do której należy prawo decydowania o przeznaczeniu jego poszczególnych składników.
Warszawa, dnia 10 marca 1999 roku